In samenwerking met Opvang Vlaanderen kan u uw kind bij ons makkelijk online inschrijven. Door naar de site van Opvang Vlaanderen te surfen, kan u een vrije plek aanvragen. Mocht u daarover vragen hebben, kan u ons een bericht sturen. Hieronder geven we u alvast een beknopt overzicht van ons huisreglement.
Het pedagogische project van Kinderopvang Speel-goed houdt in dat we een gemoedelijke gezinssfeer trachten te creëren. Kinderen die bij ons ingeschreven zijn, leren dus op een speelse, maar rechtvaardige manier met elkaar om te gaan en verdraagzaam te zijn. Verder zetten we in op zelfredzaamheid, zindelijkheid en creativiteit. Daarvoor hebben we aangepast speelgoed ter beschikking, net als een afgebakende buitenruimte met een speelhuisje en kinderfietsen.
Om uw kinderen dezelfde kwaliteitsopvang te kunnen garanderen, evalueren we ons pedagogische project op jaarlijkse basis. Dat doen we met behulp van evaluatie-instrumenten van Kind & Gezin. We onderzoeken o.a. of de kinderen gelukkig zijn en gezond ontwikkelen. Bovendien geven we u als ouder een tevredenheidsenquête mee, waarin u suggesties kan meedelen. Op basis daarvan kunnen we onze werking optimaliseren en onze pedagogische aanpak wijzigen.
Er rest ons nog te vermelden dat we per kind een dagboek bijhouden waarin we alle informatie over voeding, slapen, gedrag en spel oplijsten. Die gegevens mailen we naar de ouders in kwestie of delen we mondeling mee. Handig is u dat het boekje elke dag eens doorneemt om te ontdekken wat uw kind zoal heeft bijgeleerd. Specifieke mededelingen over voeding of de gezondheid van uw kind vragen we door te geven aan onze begeleiders (bv. toe te dienen medicatie).
In ons kinderdagverblijf zijn baby’s, peuters en kleuters van nul tot drie jaar van harte welkom. Als u een kindje met een beperking of specifieke zorgbehoeften zou willen inschrijven, overleggen we daarover graag. We bekijken dan of het haalbaar is om een traject op maat samen te stellen en hoe we onze planning kunnen aanpassen. Omdat onze opvang bij Kind & Gezin aangesloten is, zijn we verplicht om voorrang te geven aan de volgende doelgroepen:
Door voorgaande doelgroepen voorrang te geven, wil Kind & Gezin bereiken dat 20 % van de opgevangen kinderen uit kwetsbare gezinnen komen.
Logischerwijs kan u uw kind brengen of ophalen binnen onze openingsuren. Kinderen die een warme maaltijd bij ons willen eten, worden vóór 11.00 uur verwacht. Specifiek tussen 11.00 u. en 12.00 u. en tussen 15.00 u. en 15.30 u. is het voor ons erg druk.
Gelieve er dus rekening mee te houden om uw kindje dan niet te brengen en/of op te halen. Als dat toch niet mogelijk is, vragen wij u om eerst met onze medewerkers te overleggen. Stel dat u uw kind te vroeg of te laat afzet of ophaalt, zien we ons genoodzaakt om € 5,00 per begonnen kwartier te verrekenen.
Wanneer u zelf geen tijd heeft om uw zoon of dochter op te halen en daarvoor iemand anders inschakelt, dient u ons daarvan telefonisch of via een berichtje op de hoogte te brengen. Mochten er zich onverwachte problemen voordoen, kan u ons telefonisch bereiken om mee te delen wie uw kind komt brengen en/of ophalen.
Let erop dat kinderen enkel gebracht en/of opgehaald mogen worden door volwassenen. Als u daarvan toch wil afwijken, hebben we een schriftelijke toestemming en een handtekening nodig. Belangrijk om te vermelden, is dat we kinderen nooit met personen meegeven die jonger zijn dan vijftien jaar.
Raadpleeg hier onze checklist als u niet goed wat mee te geven als u uw kind bij ons afzet.
Zodra het mooi weer is, trekken we bij Kinderopvang Speel-goed naar buiten. We letten er daarbij op dat uw kindje steeds voldoende tegen zonnestralen en wind beschermd is. Daarom raden we u aan om kledij en schoenen te voorzien die aan de seizoenen aangepast zijn. Aangezien uw kindje tijdens het spelen vuil kan worden, zijn speelkledij en twee reservesetjes absoluut een must.
In onze opvang zelf dragen alle kinderen pantoffeltjes. Als u als ouder zou willen binnenkomen, vragen we om vooraf uw schoenen uit te trekken. Voor zindelijkheidstraining in het bijzonder is het aangewezen om meerdere broekjes mee te geven die makkelijk aan- en uit te trekken zijn. Liefst geen broekjes met knopen of riemen, maar eerder modellen met een elastiek in de taille. Alle broekjes bewaren we in individuele dozen per kind.
Voor zuigelingen die nog flesvoeding krijgen, kan u water en poeder (gescheiden) meebrengen. De flesjes bereiden we dan ter plekke in onze opvang vlak voor we ze aan de kinderen geven. Als u uw eigen flesjes meegeeft, spoelen we die uit en geven we die volledig schoon aan u terug.
Voorzie trouwens steevast voldoende reserveflesjes en/of flesvoeding voor onvoorziene omstandigheden. We starten vaste voeding te geven als u groen licht geeft. Gelieve het ritme van uw kind daarop af te stemmen door het groente- of fruitpap te geven als het niet in onze opvang aanwezig is.
Volgt uw kind een bepaald dieet of heeft u speciale wensen qua voeding? Geef ons dan de aangepaste voeding op tijd mee.
Naast kledij en voeding vragen we u om twee fopspenen en eventuele medicatie mee te brengen. Medicatie wordt enkel toegediend met een schriftelijk bewijs van u of uw huisarts. Eigen speelgoed hoeft u dan weer niet te voorzien, aangezien we niet aansprakelijk zijn voor verlies of schade. Ook doekjes en knuffels van thuis brengt u beter niet mee. Mocht u toch persoonlijke spullen willen meegeven, kan u dat op onze inlichtingenfiche verduidelijken. Voorzie alle spullen die u ons meegeeft altijd van een naam.
Op basis van de uren die u thuis hanteert om uw kind te voeden of het te slapen te leggen, bepalen we ons dagschema voor zuigelingen. Omdat niet elke dag in onze opvang hetzelfde verloopt, zijn we soms genoodzaakt om van dat schema af te wijken en dus ook van het eet- en slaapritme van uw kind. Om onze werking te vergemakkelijken, kan u ons een dagverloop op papier bezorgen.
Voor niet-zuigelingen hanteren we onderstaand dagrooster:
07.00 u. – 09.00 u. | Zorg ervoor dat uw kind ontbeten heeft en z’n speelkledij aanheeft. Voorzie verder graag een schone luier als uw kind nog niet zindelijk is. Qua activiteiten kunnen de kindjes vrij spelen, zodat wij alle tijd hebben om iedereen binnen te laten. |
09.00 u. – 10.45 u. | Eerst volgt een geleide activiteit zoals:
In de loop van de voormiddag lassen we dan een rustmoment in waarbij uw kind iets kan drinken (koud of warm). Zindelijke kinderen laten we geregeld even een plaspauze nemen. Jongere kinderen kunnen dan eventueel nog een dutje doen. |
10.45 u. – 11.00 u. | We ruimen onze speelruimte op en maken de kinderen klaar om aan tafel te gaan. |
11.00 u. – 12.00 u. | Alle kindjes krijgen een warme maaltijd en een kommetje soep. Het menu kan u dagelijks in het heen-en-weerkaftje raadplegen.
|
12.00 u. – 15.00 u. | We maken de kinderen klaar om te gaan slapen. Nadat de kindjes in hun eigen tempo wakker geworden zijn, verzorgen we ze en kleden we ze aan. Vervolgens kunnen ze vrij spelen. |
15.00 u. – 15.30 u. | We voorzien een tussendoortje in de vorm van fruit of yoghurt. Ook zijn er koekjes, beschuiten, drankjes en soep beschikbaar. |
15.30 u. – 18.00 u. | Er staat vrij of begeleid spel op de planning tot u uw kind komt ophalen. Jongere kinderen kunnen eventueel nog een dutje doen. |
Op warme dagen voorzien we extra dranken zoals water. Gedurende de dag letten we erop dat we uw kind voldoende verschonen.
Opdat de gezondheid van onze baby’s, peuters en kleuters niet in het gedrang zou komen, vragen we u om uw kind niet naar de opvang te brengen bij:
In het geval van een epidemie (bv. corona) passen we onze gezondheidsregels aan en delen we u die mee via mail. Laat het ons zeker weten mocht uw kind een besmettelijke ziekte opgelopen hebben. Zo kunnen we andere kinderen observeren en de ouders ervan op de hoogte brengen.
Medicatie dienen we enkel doe mits we een schriftelijke toestemming van u of uw huisarts ter beschikking hebben. Die moet de naam van uw kind bevatten, net als het benodigde medicijn, het aantal dosissen en het tijdstip van toedienen.
Gelieve zoveel mogelijk medicatie thuis toe te dienen. U kan ons daarover inlichten via een doktersbriefje of via een formulier dat we in onze opvang klaarleggen. Specifiek voor koortswerende middelen kan u ons toestemming geven om die toe te dienen via onze inlichtingenfiche. Daarvoor is geen schriftelijk doktersbewijs vereist. We geven de medicatie trouwens pas aan uw kind als het koorts heeft hoger dan 38,5 °C.
Mocht uw kind ziek worden in de opvang of slachtoffer van een ongeval zijn, geven we u meteen een seintje. Samen beslissen we dan wat er precies dient te gebeuren. Als we niemand kunnen bereiken, ondernemen we zelf actie. De gedane kosten bij de arts of in het ziekenhuis brengen we dan in rekening. Uitsluitend bij ongevallen die voor onze verzekering in aanmerkingen komen, nemen we die kosten op ons.
Graag ontvangen wij op voorhand de dagen waarop uw kind niet in onze opvang aanwezig zal zijn. Die kan u op ons verlofformulier noteren, dat u bij al onze begeleiders kan aanvragen. Op die manier kunnen we de personeelsbezetting in onze kinderdagverblijven op het aantal aanwezige kinderen afstemmen. Zomerverlof (in juli & augustus) geeft u best al in mei aan ons door, opdat onze begeleiders zelf hun verlof kunnen regelen en hun uurroosters kunnen aanpassen.
Gelieve ons bij ziekte voor het aanvangsuur te verwittigen. U kan dan ook ineens aangeven of uw kind een of meerdere dagen afwezig zal zijn.
Uw kind moet per week minstens drie volledige dagen in onze opvang verblijven, gespreid over maximaal drie dagen. De overige twee mogen halve of vrije dagen zijn. Elk kind dat bij Kinderopvang Speel-goed ingeschreven is, heeft echter recht op een aantal gewettigde afwezige dagen per jaar. Die dagen zijn evenredig met het aantal ingeschreven en gereserveerde dagen:
Alle bovenstaande dagen worden berekend vanaf de eerste dag dat uw kind bij ons ingeschreven is tot en met het einde van het jaar. We geven u alvast een voorbeeld van een kind dat vijf dagen per week in onze opvang verblijft. Stel dat uw kind in juli in onze opvang start, heeft u dus geen recht op dertig maar op vijftien dagen tot het einde van het jaar. Het jaar daarop heeft u dan recht op dertig dagen als uw kindje tot het einde van het jaar in onze opvang blijft.
Zijn het aantal dagen voor het lopende jaar opgebruikt? Dan bent u verplicht om alle andere afwezige dagen te vergoeden tegen een vaste dagprijs van € 25,00 voor een hele dag of € 15,00 voor een halve dag. Daarbij wordt er geen rekening gehouden met verlof- of ziektedagen. Het te betalen bedrag ziet u maandelijks op uw factuur verschijnen. In uitzonderlijke omstandigheden (bv. langdurige ziekte of ziekenhuisopname) kan u in overleg met onze organisator een nieuw akkoord laten uitwerken.
Al onze dagprijzen bepalen we aan de hand van het inkomenstarief. Die werkwijze houdt in dat uw dagprijs in verhouding is met uw belastbare gezinsinkomen. U kan makkelijk een attest aanvragen via de website van Kind & Gezin. Dat kan u al twee maanden voor uw kind naar onze opvang komt, doen. In het jaar waarin uw kindje drie wordt, dient u echter een nieuw attest aan te vragen voor verdere opvang.
Het attest van Kind & Gezin bezorgt u ons best vooraleer de opvangperiode van uw kind start. Dat gebruiken we namelijk om facturen op te maken. Als u ons geen kindcode meegeeft, die op het attest van het inkomenstarief staat, kan de opvangperiode niet aanvangen.
Onze vestiging in Kontich hanteert een vaste dagprijs van € 32,50 voor een hele dag en € 20,00 voor een halve dag (max. vijf uur). Daarin zitten voeding, luiers, luierverwerking en verzorgingsproducten inbegrepen. Melk- en dieetvoeding dient u zelf nog mee te brengen. We rekenen in Kontich géén administratieve kosten aan.
Het exacte bedrag dat u in onze andere vestigingen betaalt, hangt af van het aantal uren dat uw kind in onze opvang aanwezig is. Verblijft het tussen vijf en elf uur bij ons? Dan betaalt u 100 % van het inkomenstarief. Voor minder dan vijf uur is dat 60 %. Net als in Kontich zitten daarin verzorging, activiteiten, voeding (m.u.v. dieetvoeding) en het heen-en-weerkaftje vervat.
Voor luiers en de verwerking ervan rekenen we € 2,00 per dag aan. In dat tarief zitten eveneens (zak)doekjes, neusspoeling, koortswerende middelen en luierzalf inbegrepen. In tegenstelling tot de opvang in Kontich brengen we voor onze andere vestigingen wel facturatie- en administratiekosten in rekening. Die bedragen € 4,00 per maand en worden maandelijks op uw factuur genoteerd.
Tot slot kunnen we regelmatig knutselmateriaal gebruiken om prachtige kunstwerkjes met de kinderen te maken. We vragen dan ook of u als ouder soms een bijdrage wil doen en recycleerbaar materiaal wil meebrengen. Denk aan smeerkaasdoosjes, yoghurtpotjes of keukenrolletjes.
Onze maandelijkse facturen kan u via overschrijving betalen en dat uiterlijk tien dagen nadat u ze ontvangen hebt. Laattijdige betalingen kunnen ertoe leiden dat uw contract opgezegd wordt. Ons motto luidt: bestellen is betalen. Als u hele opvangdagen hebt aangevraagd, dient u die ook te betalen.
Komt uw kindje toch maar een halve dag? Dan betaalt u de gewoonlijke prijs, maar trekken we wel een halve dag van uw respijtdagen af. Eens die respijtdagen opgebruikt zijn, betaalt u de vrije halve dagen tegen een prijs van € 15,00. Bij hele dagen afwezigheid trekken we hele dagen van uw respijtdagen af en rekenen we € 25,00 aan als die op zijn.
Jaarlijks krijgt u van ons een fiscaal attest waarmee u de opvangdagen van uw kind via de belastingdienst kan recupereren. Mocht het attest een fout bevatten, kan u die via ons laten rechtzetten binnen de drie maanden nadat het attest opgemaakt is. In onderstaande gevallen kan u een individueel verminderd tarief aanvragen:
Om uw inschrijving geldig te maken, stellen we een schriftelijke overeenkomst (incl. opvangplan) op, waarin alle opvangdagen en -uren opgenomen zijn. Het contract wordt door beide partijen ondertekend ter goedkeuring. De partijen bewaren ook elk een getekend exemplaar van het huishoudelijke reglement.
Uw contract opzeggen, kan schriftelijk en twee maanden op voorhand. Die opzegmodaliteit geldt zowel voor u als contracthouder als voor onze organisator.
Om er zeker van te zijn dat u uw contract goed naleeft, zien we ons verplicht een waarborg te vragen. Die bedraagt € 250,00 per overeenkomst. Voor ouders met een netto-inkomen dat lager is of gelijk is aan € 1800,00 bedraagt die slechts € 50,00.
Wij betalen uw waarborg terug na de gevraagde opvangperiode en wanneer u uw opzegperiode van twee maanden heeft gerespecteerd. Alle facturen moeten dan wel al betaald zijn aan onze opvang. De details daarover kan u in de schriftelijke overeenkomst nalezen.
Let erop dat een ondertekende inschrijving niet ongedaan gemaakt kan worden. In het geval van contractbreuk zullen wij uw waarborg inhouden.
Wil u uw kind vroeger dan de afgesproken startdatum naar onze opvang laten komen? Dan kan dat enkel als er voldoende plaats is. Vraag de opvangperiode daarom tijdig aan.
Mocht u uw persoonlijke opvangplan willen wijzigen, kan dat evengoed. Doe dat schriftelijk en minstens twee maanden op voorhand bij onze organisator. Die zoekt dan samen met u naar een oplossing op maat. Als u niet akkoord gaat met de voorwaarden in onze overeenkomst kan u die opzeggen. Let er wel op dat u slechts twee maanden de tijd heeft om dat te doen.
Bij wijzigingen aan uw overeenkomst brengt u best een exemplaar ervan mee naar een van onze vestigingen. De wijzigingen zijn immers pas geldig als die genoteerd en ondertekend worden en zowel in het bezit van u als onze organisator zijn.
Als u uw kindje alvast wat wil voorbereiden op z’n komst in onze opvang, kunnen we een wenmoment organiseren. Dan kan het samen met u in alle rust onze opvang leren kennen en met de nieuwe omgeving vertrouwd raken.
Onze wenmomenten duren maximaal een uur en zijn helemaal gratis als een van de ouders het kind vergezelt. Wenmomenten zonder ouders duren maximaal vijf uur en worden verrekend volgens uw inkomenstarief.
Opdat onze wenmomenten vlot zouden verlopen, kijken we naar de dagelijkse bezetting in onze vestigingen. We lassen dus enkel wenmomenten in als er vrije plaatsen beschikbaar zijn. Anders zien we ons genoodzaakt het moment naar een andere dag te verplaatsen. Gelieve op voorhand papieren zoals het attest inkomenstarief en de inlichtingenfiche al in orde te brengen.
In onze kinderopvang gelden volgende rechten van het gezin:
Wanneer u onze opvang voor het eerst komt bezoeken, plannen we al dan niet op afspraak een rondleiding in. Spreek dan bij voorkeur onze organisator aan. We vragen u tijdens de rondleiding om de slaapzaal van onze kindjes niet te betreden.
Onze organisator verbindt zich ertoe om persoonsgegevens te allen tijde veilig en vertrouwelijk te behandelen. Die gegevens kunnen op elk moment door de betrokkenen ingekeken en/of verbeterd worden. Als ze niet meer vereist zouden zijn, worden die onmiddellijk verwijderd.
Onze kinderopvang verzorgt:
De gegevens van ons verzekeringskantoor AXA zijn:
Voordat uw kind naar onze opvang komt, ontvangt u een inlichtingenfiche van ons. Vul die bij voorkeur op voorhand in en noteer er de volgende gegevens op:
U kan de inlichtingenfiche op eender welk moment aanpassen. Het enige dat u dan hoeft te doen, is ons een nieuw exemplaar bezorgen.
Alle aanwezigheidsuren van uw kind registeren we dagelijks. We vragen u dan om maandelijks een document te ondertekenen waarin de aankomst- en vertrektijden van uw kind opgelijst staan. Die papieren worden enkel door u getekend, tenzij u schriftelijk de toelating geeft om bv. de grootouders te laten tekenen.
Sinds 1 april 2016 werkt Kinderopvang Speel-goed met een kwaliteitshandboek. Dat kan u eender wanneer in onze opvang inkijken. Geef ons gerust een seintje als u vragen of opmerkingen over de genoteerde gegevens hebt.
Aanpassingen aan ons huisreglement die in uw nadeel zouden zijn, delen we minstens twee maanden op voorhand schriftelijk mee. We vragen u dan om voor ontvangst en kennismaking een exemplaar te ondertekenen. Enkele voorbeelden van wijzigingen zijn:
U heeft het recht om binnen de twee maanden na bovenstaande wijzigingen uw overeenkomst op te zeggen zonder enige opzegvergoeding te hoeven betalen.
Bij klachten contacteert u best eerst onze organisator. In uw heen-en-weerkaftje vindt u daarvoor een klachtenkaart, een klein briefje waarop u uw opmerkingen kwijt kan. De brief zelf adresseert u aan Tina en bezorgt u daarna aan de juiste kinderopvang. De nodige adresgegevens kan u bij de gegevens van de organisator vinden (zie punt 1).
Kunnen we niet tot een passende oplossing komen? Dan kan u zich wenden tot de klachtendienst van Kind & Gezin.
Voor andere vragen kan u het contactformulier van Kind & Gezin vervolledigen.